06/03

Settembre

Novembre

Mythologies

PhEST lavora con/works with CRAC (Centro di Ricerca Arte Contemporanea)

Mythologies – Collettiva d’arte a cura di/Collective exhibit curated by Roberto Lacarbonara

In occasione della II edizione di PhEST – See Beyond the Sea, la Festa Internazionale della Fotografia che si terrà a Monopoli dal 7 settembre al 29 ottobre 2017, Palazzo Palmieri ospita la collettiva di arte contemporanea Mythologies a cura di Roberto Lacarbonara.

Un progetto ideato e sostenuto da CRAC Puglia – Centro Ricerca Arte Contemporanea, presentato per la prima volta all’interno di PhEST – See Beyond the Sea.

 

Nelle sale del piano nobile del palazzo settecentesco, 18 artisti provenienti da Italia, Albania e Montenegro intervengono con installazioni ambientali, in parte inedite e site specific, confrontandosi sul tema delle “mitologie contemporanee” e analizzandone i rilevanti processi di trasformazione culturale, economica, sociale e religiosa.

 

Il progetto origina dall’analisi condotta da Roland Barthes nell’omonimo saggio Mythologies del 1957, laddove l’autore analizza con acuta lucidità il tratto pervasivo dei fenomeni di consumo e dei mezzi di comunicazione di massa. La storicità di certi fenomeni, le radicali convinzioni inerenti cause e caratteri di taluni accadimenti collettivi, vengono fatte passare come “naturali”, organiche al sistema di riferimento. Questo meccanismo di mascheramento è ciò che Barthes chiama “mito”.

Anche le immagini funzionano come i miti: naturalizzano ideologie attraverso stereotipi, non raccontano la realtà ma producono “effetti di realtà”.

Qual è dunque il ruolo socializzante e identitario del mito? Quali sono le proprietà fenomeniche, estetiche e antropologiche del mito antico e dei miti della contemporaneità?

La mostra Mythologies, a sessant’anni dalle tesi barthesiane, consegna nuovamente alle immagini la forza mitopoietica di fissare, con immediata naturalezza, l’insieme di processi, verità e immaginari alla base di nuove mitologie.

 

La funzione rituale e identitaria del mito subisce oggi una totale ridefinizione, passando dall’essere strumento di sorveglianza e disciplina collettiva a modello di coercizione del consumo e del godimento. A ciò si aggiunge una terza via, quella specifica del processo creativo dell’artista, la cui necessità espressiva genera da sé i propri codici e il proprio apparato iconografico per dar forma ad uno spazio utopico, ad una radicale ossessione, a ciò che il curatore Harald Szeemann definiva “mitologie individuali”.

Miti della classicità e narrazioni della contemporaneità: quali sono i nuovi meccanismi di mascheramento o di svelamento del reale?

On the occasion of the second edition of the PhEST International Festival of Photography – See Beyond the Sea, which will be held in Monopoli from the 7th of September to the 29th of October 2017, Palazzo Palmieri will host Mythologies, a group exhibition of contemporary art curated by Roberto Lacarbonara. This project has been designed and promoted by CRAC Apulia – Centro Ricerca Arte Contemporanea (Contemporary Art Research Centre), and makes its first appearance within PhEST – See Beyond the Sea.

 

The eighteen artists originally from Italy, Albania and Montenegro will be presenting works, some of which are unpublished, or site specific environmental art installations in the halls of this eighteenth-century building’s piano nobile. On this occasion, the artists will share their different interpretations of “contemporary mythologies” and will analyse the relevant cultural, economical, social and religious transformations involved.

 

This project develops out of Roland Barthes’s 1957 essay Mythologies. In this text, the author offers a clear analysis of the pervasiveness of consumerism and mass media.  The historical authenticity of certain phenomena, the radical beliefs that cause and characterize certain collective events are presented as “natural”, as consistent with the system to which they make reference. This constant game of hide and seek is what Barthes describes as “myth”.

Images can also serve as myths: they naturalize ideologies through the use of stereotypes, they do not tell the truth, but produce “effects of reality”.

What is therefore the role of myth in society and in the establishment of cultural identity? What are the phenomenal, anthropological and aesthetic features that characterize ancient myth and contemporary myths?

Sixty years after Barthe’s theories, the exhibition Mythologies restores to images their mythopoeic ability to determine, in a very immediate and natural way, the cluster of processes, truths and imaginative worlds on which new mythologies are based.  

 

Nowadays, the function of myth as ritual and identity is undergoing a phase of total redefinition. It has gone from being the instrument of collective monitoring and discipline to a model for imposing consumerism. To this we add a third aspect, which is more specific to the creative process of the artist. The artist’s need to communicate generates its own codes and its own iconographic set in order to shape a utopian space, a radical obsession, or in other words, what the curator Harald Szeemann defined as “individual mythologies”. Classical myths and contemporary narrations: what are the new mechanisms employed to either hide or reveal the real?

ARTISTI IN MOSTRA

Valentino Albini, Francesco Arena, Corrado Bove, Gianni Caravaggio,  Daniela Corbascio,

Endri Dani, Flavio Favelli, Antonio Fiorentino,  Andrea Francolino, Gaspare, Goldschmied&Chiari, Michele Guido, Irena Lagator Pejovic, Pierpaolo Miccolis / Claudio Panaro,  Rebecca Moccia, 

Ornaghi&Prestinari, Luigi Presicce, David Reimondo.

EXHIBITING ARTISTS

Valentino Albini, Francesco Arena, Corrado Bove, Gianni Caravaggio, Daniela Corbascio, Endri Dani, Flavio Favelli, Antonio Fiorentino,

Andrea Francolino, Gaspare, Goldschmied&Chiari, Michele Guido,

Irena Lagator Pejovic, Pierpaolo Miccolis /Claudio Panaro, Rebecca Moccia, Ornaghi&Prestinari, Luigi Presicce, David Reimondo.