Residenza artistica PhEST 2017: progetto speciale sugli ulivi pugliesi
Artist residency PhEST 2017: Special project about olive trees in Puglia
Il fotografo argentino Alejandro Chaskielberg è stato invitato da PhEST a lavorare su un tema specifico con l’obiettivo di ripensare costantemente l’immaginario visuale del territorio, lasciando una traccia continua nel presente. Il progetto dell’edizione 2017 si concentra sul tema degli ulivi, presenti nel territorio pugliese da oltre 3.000 anni: una pianta protagonista della storia delle civiltà che si affacciano sul bacino del Mediterraneo. L’ulivo in Puglia è più di una persona di famiglia. È ricchezza, tradizione e identità.
Alejandro Chaskielberg ha lavorato per una settimana nelle campagne tra Monopoli, Savelletri e Fasano per realizzare gli scatti con il suo stile di light-painting notturno. Tronchi e chiome illuminate da potenti torce e ritratti dalla sua macchina fotografica saranno in mostra in gigantografia al Porto Vecchio di Monopoli durante il festival.
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Alejandro Chaskielberg (Buenos Aires, 1977) si è laureato al National Film and Audiovisual Art Institute dell’Argentina come Direttore della fotografia. Ha sviluppato progetti audiovisivi a lungo termine in diversi Paesi come Kenya, Giappone, Suriname, Olanda, Bolivia e Argentina. L’uso originale della luce e la visione del mondo drammatica sono influenzate dal suo background come filmmaker e fotogiornalista.
È stato nominato World Photographer of the Year nel 2011 è ha ricevuto L’Iris D’or award dalla World Photography Organization.
Nel 2009 ha ricevuto il BURN Emerging Photographer Grant dalla Magnum Foundation e ha partecipato al All Roads Photography Program della National Geographic Society of America.
La Boston University lo ha premiato con il Leopold Godowsky Jr. Award, ha ricevuto il Talent Latent Award come parte dello SCAN Festival in Spagna, the POYI award per Best Latin American Portrait, e il Curriculum Cero award in Argentina. È stato nominato da PDN Magazine tra i 30 nuovi fotografi emergenti. I suoi lavori sono stati presentati alla Biennale di Brighton curata da Martin Parr nel 2009. È professore ospite al Tokyo Institute of Photography ed è stato docente alla prima Masterclass latino-americana organizzata dalla World Photography Organization.
The Argentine photographer was invited by PhEST to working on a specific subject with the aim of constantly rethinking the visual imagery of the territory and leave a continuous track in the present. The project of the 2017 edition is focused on the subject of olive trees, which are in Puglia since more than 3000 years: these trees are protagonist of the history of civilizations overlooking the Mediterranean basin. In Puglia, an olive tree means more than a family person, it means treasure, tradition and identity.
Alejandro Chaskielberg worked for a week in the countryside between Monopoli, Savelletri and Fasano, and shot using his night light-painting style. Trunks and foliage, illuminated by powerful torches, are portrayed by his camera and will be on show in giant size prints at the old port of Monopoli during the festival.
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Alejandro Chaskielberg (Buenos Aires, 1977) is Director of Photography graduated from the Argentina’s National Film and Audiovisual Art Institute. He has developed long term audiovisual projects in different countries like Kenya, Japan, Surinam, Netherlands, Bolivia and Argentina. His vibrant use of light and dramatic worldview are influenced by his background as filmmaker and photojournalist. He was named World Photographer of the Year 2011 and received the L’Iris D’or award by the World Photography Organization. He was granted by the Magnum Foundation with the BURN Emerging Photographer Grant and has participated in the All Roads Photography Program by the National Geographic Society of America. Alejandro also won the Leopold Godowsky Jr. Award from the Boston University, the Talent Latent Award as part of Spain’s SCAN Festival, the POYI award for the best Latin American Portrait, and the Curriculum Cero award in Argentina. He also was named as one of PDN magazine’s 30 New and emerging photographers to watch.
His work was presented at the Brighton Biennial curated by Martin Parr in 2009. He is a visiting teacher at the Tokyo Institute of Photography and has recently been one of the masters of the first Latin American Masterclass organized by the World Photography Organization.