06/03

Settembre

Novembre

Driant

Zeneli

Driant Zeneli (Shkoder, Albania, 1983) vive tra Milano e Tirana.

Alla base della ricerca di Zeneli troviamo la ridefinizione dell’idea di fallimento, utopia e sogno come elementi che aprono alla possibiltà di nuove alternative.

A partire dalla storia di suo padre nel film When I grow up I want to be an Artist (2007), Zeneli combina una storia personale e collettiva con elementi di ironia, mito, il falso, utopia, sogni, tradimenti e trasformazione. Questi elementi sono presenti nei suoi lavori più recenti, sia nei film che nelle performance.

La performance viene utilizzata da Zeneli come strumento partecipativo, dove il pubblico passa cioè a essere da spettatore a partecipante.

Driant Zeneli (Shkoder, Albania, 1983) lives between Milan and Tirana.

At the core of Zeneli’s research is the redefinition of the idea of failure, utopia and dream as the elements that open possible alternatives.  

Starting from the story of his father in his film “When I grow up I want to be an Artist” (2007), Zeneli combines a personal and collective with elements such as: irony, myth, the fake, utopia, dreams, betrayal, transformation. These elements are present in his more recent works, filmic or performative.

Performance is used by Zeneli as a participative intervention, where other spectators become participants. 

When Dreams Become Necessity

When Dreams Become Necessity indaga la portata di alcuni tentativi performativi con l’obiettivo di ridefinire l'idea di fallimento, utopia e sogno come momenti fondamentali per la costruzione di una possibile alternativa.

When Dreams Become Necessity è composta da tre video: The Dream of Icarus Was to Make a Cloud (2009) è il tentativo di realizzare una nuvola volando con un parapendio; in Some Say the Moon is Easy to Touch... (2011) l’artista si lancia con il bungee jumping per toccare la luna il giorno in cui questa si trova alla minima distanza dalla terra; infine in Don’t Look at The Sun While You’re Expecting to Cross It (2014) l’artista decide di attraversare il sole dopo che la cometa Lovejoy nel 2011 ha transitato nel perielio, rimanendo intatta.

Castello Carlo V | 10-12 / 18-21 (nelle giornate inaugurali del 16-18 settembre orario continuato 10-21)

“When Dreams Become Necessity” investigates the importance of some performative attempts with the aim of redefining the idea of failure, utopia and dreams as foundational moments for building a possible alternative.

“When Dreams Become Necessity” is comprised of three videos: “The Dream of Icarus Was to Make a Cloud” (2009) is an attempt to create a cloud by flying with a paraglider; in “Some Say the Moon is Easy to Touch…” (2011) the artist launches himself in a bungee jump to touch the moon on the day this satellite is at the minimum distance from earth. In “Don’t look at The Sun while you’re expecting to Cross it” (2014) he decides to cross the sun after the Lovejoy comet passed through the perihelion in 2011, remaining intact.

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